Евровизија- Поле за културен натпревар меѓу народите или политички препукувања: Најголемите политички скандали на натпреварот

Иако многумина истакнат дека Евровизија е „застарен“ натпревар, тој носи големо симболично значење, но и политичка димензија.

Натпреварот, кој се појави како средство за обединување и соработка меѓу Европа по Втората светска војна, низ годините имаше неколку политички скандали, кои го покажуваат длабоко политичкиот карактер на музиката. Следните неколку контроверзии покажуваат дека Евровизија е многу повеќе од само музичко натпреварување.

Евровизија - поле на конфликт меѓу Русија и Украина

Скандалот се однесува на Украина. По победата на националниот натпревар, пејачката Марув потпиша договор со украинскиот јавен сервис. Договорот ја обврзуваше да биде културен претставник на Украина, што значеше дека не смее да настапува во Русија сè додека не се одржи натпреварот.

Марув одби да го потпише договорот поради други одредби што ги смета за цензура, и поради тоа на Украина ќе остане негирано правото да настапи на Евровизија.

Украина победи на Евровизија во 2016 година, со песна во која се зборува за присилната депортација на Сталин на Татарите од Крим во Централна Азија. Насловот на песната е „1944“, а некои од стиховите се „Доаѓаат во твојата куќа, те убиваат сите и велат„ Ние не сме виновни, не сме виновни “. Ова го предизвика гневот на руските дипломати, особено затоа што второто место го освои Сергеј Лазарев, рускиот претставник.

Контроверзноста продолжи и во текот на следната година, кога Украина беше домаќин на Евровизија. На Јули Самоилова, руската претставничка, украинските власти не и дозволија да влезе во Украина затоа што го посети окупираниот Крим. Таа дошла на Крим директно од Русија и не ја преминала руско-украинската граница. По ова, Русија избра да не испраќа друг учесник. А, потоа, Евровизија ја Бојкотира Русија од учество поради војната со Украина.

Геноцид врз Ерменците

Во 2015 година, Ерменија ја искористи можноста да одбележи стогодишнина од масакрот врз 1,5 милиони Ерменци за време на владеењето на Отоманската империја на Евровизија. Повеќето европски земји го карактеризираат ова како геноцид, на што силно се спротивставија Турција и Азербејџан.

Ерменија испрати група со име Генеалогија на натпреварот, а некои од стиховите на нивната песна експлицитно зборуваат за геноцид. „Не негирај, никогаш не одрекувај“ тие директно им се обраќаат на сите земји кои не го признаваат ерменскиот масакр како геноцид.

Неуспешниот обид на Грузија да ја критикува Русија

Евровизија има строги правила за различни детали, а во согласност со нив, политичката содржина на песните е забранета. Грузиската делегација го научи тоа на потежок начин кога нивната песна „Пут ин диско“ беше одбиена во 2009 година.

Во рефренот се наоѓаа стиховите „Не сакаме да ги ставаме“, кои звучеа како „Не го сакаме Путин“, а надлежниот комитет го толкуваше ова како очигледен коментар за руската интервенција во Јужна Осетија во 2008 година. Грузија беше дисквалификувана за оваа година.

Ерусалим

Односите меѓу Израел и Палестина се меѓу најсложените во меѓународната политика и музиката не го заобиколи тоа. Дури и денес.

Скандалот избувна во 2016 година кога Сојузот на европски продукции (ЕБУ) објави список на знамиња забранети на Евровизија, во кој се наоѓаа знамињата на Северен Кипар, Косово, Баскија, Исламска држава и Палестина. Висок палестински функционер побара да се укине забраната за палестинското знаме, но тоа не влијаеше на позицијата на Унијата на европски продукции, која инсистира на неполитички карактер на Евровизија.

Проблемите не ја заобиколија победата на Израел кога победи пред две години. За време на говорот за победа, пејачката нета извикуваше „Следниот пат во Ерусалим“, што предизвика полемики, со оглед на специфичниот статус на овој град.

Покрај тоа, околу 140 уметници, вклучително и 6 од Израел, потпишаа писмо со кое повикуваат на бојкот на Евровизија. Очигледно, повикот за бојкот не најде голем одзив, 

Фламингоси трајно ги разделија Србија и Црна Гора?

Поради напнатата политичка ситуација, Беовизија во 2006 година остана запаметена по скандалот, поради кој Србија и Црна Гора не учествуваа на Евровизија таа година.

Националното финале и изборот помеѓу песната на групата Фламингоси и црногорската група No name во Центарот Сава помина неславно. Пристрасното гласање на црногорскиот дел од жирито, а потоа и свирењето на публиката доведе до тоа што тогашниот СЦГ се повлече од натпреварувањето во Атина.

Политиката и танчерската кореографија се составен дел на Евровизија

Како и во спортот, има и такви кои посочуваат дека политичкото мешање на некој начин ја деградира музиката и Евровизија.

Сепак, важно е да се разбере дека музиката ретко е аполитична и дека овој музички натпревар е можност земјите да пренесат нешто за својот идентитет и вредностите што стојат зад него преку песни.

Музиката, како и другите видови уметност, често се користи за надворешно-политички цели, а сето тоа само ја прави Евровизија уште попривлечна. Судејќи според значењето што земјите му го придаваат на овој натпревар, тој сè уште служи како важна арена на конфликти меѓу разни земји, а можеби годинешнава Евровизија во Обединетото кралство (иако победи Украина лани, но поради војната не може да го одржи натпреварот) ќе донесе уште контроверзи.