Како од овчар стана милијардер: Хамди Улукаја, кралот на јогуртот
"Ако заработувам пари, исто така и работниците. Мојот профит е нивна добивка, а нивната среќа е мојата среќа", вели Хамди Улукаја, сиромашен курдски овчар, роден некаде во прогонството во Турција, кој емигрирал во Соединетите држави и сега го поседува брендот на јогурт "Чобани" и тежи две милијарди долари.
Хамди Улукаја е ѕвезда во САД, не затоа што тој сè има стекнато со свои раце, затоа што тој не е единствениот, туку затоа што тој целосно ги смени правилата на капитализмот и докажа дека тие се поефикасни и подобри од суровата акумулација на профитот.
Приказната за Хамди Улукаја:
- Роден во курдско село
- Дојде во Америка да уча англиски јазик
- Работел на фарма во Њујорк
- Почнал да права фета сирење
- Купил фабрика за јогурт
- Создал империја на јогурт
Тој сега троши 700 + милиони долари за да им помогне на бегалците.
„Време е да се признае дека учебникот што го користат водечки светски деловни луѓе веќе 40 години не е повеќе употреблив“, рече тој на престижната конференција ТЕД во Ванкувер оваа година.
Би било грешка да се каже дека Хамди Улукаја не верува во моќта на бизнисот, во Америка и во американскиот сон - тој го живее тоа - но правилата според кои тој игра се значително различни од оние копирани во нашиот регион. Неговата изјава е дека „максимизирање на профитот, така што единствената придобивка на акционерите е најглупавото нешто што сум го слушнал во мојот живот“.
Хамди Улукаја, познат и како „крал на јогуртот“, е роден на 26 октомври 1972 година во Анадолија, Турција, всушност некаде по овој пат, бидејќи неговите родители, пастирите, ги преместувале овците, па затоа се роси по пат. И малиот Хамди, се разбира, беше пастир - и Курд, член на народ кој има три татковини, но не и држава.
Тој порасна меѓу овците и изработува сирење, павлака и јогурт уште од млада возраст, но јогуртот што тој го прави денес е најпознатиот јогурт на светот. Марката се викаше „Чобани“ и денес вреди пет милијарди долари.
Иако неговиот татко го испратил да студира во Анкара, Хамди, како што подоцна признал за новинар на Си-Ен-Ен, не можел да го издржи угнетувањето на Курдите, па затоа направил 3.000 американски долари и заминал во САД во 1994 година. Тој интензивно го учел јазикот и посакал да работи, а шанса му се случи во 2005 година кога виде реклама за продажба на стара и запоставена фабрика за јогурт. Рекламата, патем, ја нашол во ѓубре.
И го зеде тоа како знак и веднаш го повика татко му: "Овие Американци немаат идеја што е јогурт, за нив тоа е десерт полн со шеќер и овошје. Време е да пробаат вистински јогурт на начинот на кој го правиме".
„Земи кредит, и знаеш сè друго“, му рекол неговиот татко. И Хамди помислил: „Јас сум пастир, зошто да не го наречам сето ова овчарското друштво, тоа ќе звучи егзотично за Американците“.
Бидејќи немал пари за маркетинг, тој започнал да пакува јогурт во мал контејнер (како што денес го користат другите производители), а тој самиот се рекламираше со тоа што ги повикуваше инфлуенсери теод социјалните мрежи, им испраќаше јогурт и ги молеше да го пробаат без никаква обврска. Тој го отпечати телефонскиот број на пакувањето. Американците наскоро полудеа за јогуртите на Улукаи.
"Јас сум Курд, израснат меѓу овците во турските планини. Во нашето општество не беше важно кој има колку овци, туку кој беше каков човек. Ваквата атмосфера владее во моите фабрики веднаш штом ќе влезете, почувствувајте ја човечката душа", вели тој.
Пастирите се прогласија за една од првите 10 најиновативни компании во светот. Околу 30 проценти од вработените се бегалци и имигранти, кои исто така имаат предност за вработување. Пред три години, Хамди објави дека 10 проценти од компанијата, вредна најмалку 5 милијарди долари, им давала на работниците, во тоа време околу 2.000 долари.
"Неуспешната компанија што ја презедов не се откажуваше од јогурт, но луѓето креваа раце како да се безвредни. Бев ужасно лут на нивниот директор, кој седеше таму во кула некаде.
Хамди Улукаја отворено се нарекува антидиректор, антилидер кој ги крши сите правила на нормално однесување во светот на големиот бизнис. Неговата идеја е едноставна и револуционерна и е сумирана во три точки.
Многумина го исмеваат дека е идеалист, а во капитализмот тој се смета за идеалист. Но, деловните резултати на Кобани покажуваат дека капитализмот може да има различно лице само кога сака. Може да се заработи без да му се скрши грбот на работникот.
Без искуство во бизнисот, Хамди Улукаја создаде деловна империја за само 10 години. Кога беше прогласен за претприемач на годината во 2013 година, во неговата биографија се вели дека тој го поминал најголемиот дел од својот живот чувајќи овци.