Вниманието е пресудно за пилоти: Ова е нивниот стимуланс за будност, го користат и некои лекари

Заморот на пилотот е во центарот на вниманието оваа недела, по веста дека и пилотот и копилотот заспале на лет на индонезиска авиокомпанија во исто време. Меѓутоа, воздухопловните сили со децении се борат со овој проблем и имаат изненадувачко решение.

Непознати таблети биле пронајдени во џебот на пилотот на соборениот германски авион над Британија за време на Втората светска војна. Во тоа време, метамфетамините беа омилената дрога на Луфтвафе за уморни воздухопловци, позната како „пилотска сол“, бидејќи нивната употреба беше доста либерална. И иако сојузничките сили се сомневаа дека германските пилоти користат нешто, тие не знаеја со сигурност што е во прашање, пишува РТС.

Фармаколошкиот плен веднаш беше испратен на тестирање, а наскоро Британците работеа на своја верзија. Добиениот стимул беше широко дистрибуиран и драматично го зголеми бројот на ноќни мисии низ Европа. Но, ова беше само почеток.

Сродната дрога, декстроамфетамин, ја врати популарноста за време на Заливската војна 1990-1991 година, кога ја користеа повеќето борбени пилоти вклучени во првичното бомбардирање на ирачките сили во Кувајт. Денес, оваа пилула сè уште ја користат американските воени посади. Тие ја користат за да го решат истиот проблем - заморот на пилотот, кој лесно се навлегува во воздухопловците за време на долгите мисии и ја загрозува нивната безбедност.

Но, има еден загатка. Амфетамините предизвикуваат голема зависност - па дури и во 1940-тите беа нашироко злоупотребувани. Затоа во последните години армијата лови друга опција, пренесува РТС.

А потоа дојде и модафинил, стимуланс првично развиен во 1970-тите за лекување на нарколепсија и неконтролирана дневна поспаност. Не им требаше долго време на луѓето да откријат дека иако лекот помага да не заспиете, тој може да има и други моќни ефекти.

Докажано е дека лекот ја подобрува просторната ориентација, препознавањето на шаблоните и работната меморија, како и ги зголемува вкупните когнитивни перформанси, будноста и концентрацијата во ситуации на екстремен замор.

Но, модафинил има и свои недостатоци. Несаканите ефекти вклучуваат зголемено потење, силни главоболки, па дури и халуцинации. И покрај овие ризици, во одредени околности тоа може да биде од голема помош за оние кои треба да останат будни. Во една рана студија, лекот ги држел луѓето будни до 64 часа активност, а неговите ефекти биле споредени со пиење 20 шолји кафе. Како работи? И зошто се користи?

Моќен стимуланс

Во светот на борбените пилоти, постојат два вида на лекови: дозволени и забранети ((go-pills i no-go pills). Првите се стимуланси и тие ја зголемуваат активноста на централниот нервен систем - една од причините зошто амфетамините понекогаш се познати како „брзина“. Забранетите се се супстанции кои го забавуваат преносот на пораките помеѓу мозокот и телото. Во ситуации кога времето на будење и спиење е критично, воздухопловните сили понекогаш ги користат овие лекови за да го принудат телото да соработува. Значи, заедно со арсеналот на помагала за спиење, тука влегува во игра и модафинил.

Модафинил е веќе широко достапен - одобрен за употреба од воздухопловните сили во Сингапур, Индија, Франција, Холандија и САД. Во меѓувреме, истрагата на британскиот весник „Гардијан“ откри дека британското Министерство за одбрана купило значителна количина од дрогата пред почетокот на војната во Авганистан во 2001 година.

Друга нарачка беше обезбедена во 2002 година, пред инвазијата на Ирак. Иако Агенцијата за одбранбени истражувања спроведе експерименти со апчињата, тие наводно не биле користени за борбен персонал.

Всушност, хемиски допингувани воздухопловци биле вклучени во стотици воени операции само во последната деценија.

Додека летаат на небото, пилотите на ловците често имаат само неколку секунди да ја испитаат ситуацијата и да одлучат како да одговорат на заканите, па заморот лесно може да биде фатален. Но, изненадувачки, интензивните летови кои вклучуваат сериозни војни или маневри не се единствените каде пилотите се борат со лишување од сон - всушност, здодевните летови можат да бидат исто толку предизвикувачки.

„Ако само летате, пет часа се многу подолго отколку кога извршувате борбена мисија“, вели Јара Вингелаар-Јагт, потполковник и шеф на воздухопловната медицина во холандското Министерство за одбрана во Состерберг. Во итни ситуации, телото произведува свој стимуланс, адреналин, кој ја зголемува будноста и го намалува заморот - барем на краток рок. Од друга страна, мисиите кои помалку ги ангажираат пилотите се здодевни, што дополнително ја нагласува исцрпеноста.

„Пред неколку години, кога нашите тест пилоти завршија нова мисија, тие се пожалија дека сегашната контрамерка против замор, кофеинот, не е доволна“, вели Вингелар-Јагтова. „Тие сакаа нешто друго да им помогне да останат будни во текот на летот“.

За да утврдат дали модафинил може да биде одговорот, д-р Вингелаар-Јагт и нејзините колеги спроведоа рандомизирано контролирано испитување. Волонтерите на кралското воздухопловство на Холандија биле држени будни 17 часа, а потоа или нуделе доза модафинил, кофеин или плацебо. Потоа беше проценета нивната будност и поспаност. Истражувачите откриле дека и кофеинот и модафинилот биле ефективни, иако на вториот му требало подолго време за да делува.

Дури и по цела ноќ без сон, некои луѓе кои го земале лекот чувствувале дека веројатно би можеле да продолжат уште еден ден, вели докторот. „Поради модафинилот, тие дефинитивно се чувствуваа помалку уморни и повнимателни“, вели Вингелар-Јагтова.

Не се само пилотите кои можат да страдаат од ефектите на лишување од сон во воен контекст. За одредени операции да бидат успешно завршени, понекогаш е поважно екипажот, особено на хеликоптерите, вклучувајќи го и стрелецот кој седи на вратата - некој чија задача е да нишани и пука со оружјето - како и одговорниот за утовар и истовар на важен товар, е алармирање, бидејќи секогаш ќе има контролори на летање на теренот да им помогнат на пилотите да полетуваат и слетуваат.

Тешка дилема

Се разбира, постојат сериозни етички и правни импликации поврзани со нудење стимуланси како модафинил на воениот персонал. Што би се случило ако некој одбие да земе лек за кој се смета дека е неопходен за успехот на мисијата?

Една студија за потенцијалните предизвици за воведување стимуланси во канадските вооружени сили ја истакнува следнава контрадикторност: Иако не е легално да се принудува некого да ја зема дрогата во Канада, законски услов е воениот персонал да ги извршува „сите функции неопходни за извршување“ во секое време, ден или ноќ.

Ако некој сметал дека е неопходно да се земе Модафинил од оперативни причини, оперативецот би можел да одбие, но тој немал право успешно да не ја заврши задачата. А влогот може да биде голем: ако заспие во авионот, тоа може да доведе до масовни жртви, вклучително и цивили, покрај загубата на авиони што чини десетици милиони и неуспехот на важна мисија.

„За нас е многу важно (во Кралското холандско воздухопловство) да не сакаме некого да присилиме да земе модафинил“, вели д-р Вингелаар-Јагт. „Тоа е контрамерка против заморот, но не го елиминира самиот замор. „Значи, најважно е, за да се бориме со заморот, акцентот мора да биде на планирање и распоред“, нагласува докторката.

Wingelar-Jagt објаснува дека е важно да се постави прашање дали секој ноќен лет е навистина неопходен, иако повремено е неизбежен.

И модафинил не е совршен лек. Како и сите лекови, доаѓа со несакани ефекти и тие можат да бидат ментални или физички. Неколку студии покажаа дека лекот може да предизвика луѓето да станат прекумерна самодоверба во нивните проценки - нешто што може да биде фатално кога летате со брзина која лесно достигнува 1.915 километри на час.

Нацистите имаа слични проблеми кога лекуваа припадници на нивните воздушни сили за време на Втората светска војна. Севкупно, само во пролетта и летото 1940 година, тие дистрибуирале околу 35 милиони таблети метамфетамин на воениот персонал. Меѓутоа, набрзо станало јасно дека пилотите кои станале зависни од дрогата имале слабо расудување, честопати убедени дека нивните перформанси се одлични - дури и кога всушност биле страшни. На крајот, властите се загрижија дека лековите, кои се продаваа под брендот Первитин, може да бидат причина за бројни несреќи.

И како амфетамините, модафинилот може да предизвика зависност - иако не како зависност. Тоа е исто така предмет на злоупотреба. Лекот стана популарен во 2000-тите, особено го користеа студентите да останат будни и да учат цела ноќ, или од работници со рокови кои бараат да бидат финансиски наградени и унапредени.

Сосема поинакво решение

Но, што значи сето ова за комерцијалните пилоти? На крајот на краиштата, иако должината на нивните смени често е многу построго регулирана од воените пилоти, тие често поминуваат илјадници часови секоја година во облаци, борејќи се со магла, метеж во воздушниот простор и екстремен замор.

Едно истражување од 2023 година на 6.900 пилоти кои работат во Европа покажа дека 72,9 отсто сметаат дека немаат доволно време да се опорават меѓу смените - додека три четвртини заспале додека биле на должност во изминатиот месец.

Според мислењето на д-р Вингелаар-Јагт, иако придобивките од модафинил за воените пилоти може да се однесуваат на комерцијалната авијација, тоа веројатно не треба.

„Верувам дека во случајот на комерцијалната авијација, мора да бидеме претпазливи во однос на барањата од пилотите. Дали е навистина потребно комерцијалните пилоти да летаат ноќе само за да не однесат на одмор или треба да го прифатиме фактот дека и тие имаат свои граници и да ја почитуваат сечија универзална потреба за сон?

Наместо тоа, Вингелаар-Јагт сугерира дека модафинил може да биде покорисен за некои други професии со долги работни часови, како што се ЕМС или противпожарни служби.

Една студија покажа дека лекарите кои останале будни цела ноќ имале подобри резултати на низа задачи кои би можеле да бидат релевантни за нивните должности кога земале модафинил - тие биле поефикасни во решавањето на проблемите што вклучуваат планирање и работна меморија и помалку импулсивни во нивното одлучување. Сепак, како и кај воените пилоти, постојат етички пречки - особено загриженоста дека медицинските професионалци може да бидат под притисок да ги користат.



Foto: pexels.com/behrouz-sasani