Билјана 40 дена спиела на даски без душек под Острог: Ја прашала калуѓерката дали е среќна, а од одговорот останала без зборови
Ова е записот на Билјана од 2000 година за луѓето што живееле под Осторг, за монасите, испосничкиот живот и за тоа извонредно место.
Во далечната 2000 година, професорката Билјана Лазаревиќ од Смедерево поминала четириесет магични денови во манастирот Острог во Црна гора.
Потоа, пишувајќи за тоа, таа детално опишала како изгледало секојдневието на монасите, како се однесувале со неа, што јаделе, кога спиеле и какво е чувството да се спие во тоа свето место.
Ви ја пренесуваме целосната нејзина исповед, која тогаш ја објави магазинот „Нин“:
„Порано многу посмирено го поминував патот за Острог, а сега со секој поминат километар ми се множат сомнежите, а сомнежите ме растргнуваат со сета сила. Да не брзам? Дали моето присувство ќе биде на некој начин нарушување на монашкиот спокој. Полна ми е главата различни прашања што си ги поставувам, а одговорот е само еден: да останам доследна, најдобро да го искористам благословот за престој во манастирот што веќе го добив.
И оваа година не можев да одолеам на „повикот“ на манастирот, овој духовен мајдан на молитвениот центар. Јас секогаш му одговарам. Острог за мене е мистик, мистериозност што ме привлекува и ме тера секогаш да размислувам за него и да го чекам следниот пат кога ќе го „слушнам“ повикот и ќе го започнам патувањето на Острог.
Од многу страни доаѓаа предупредувања дека животот на монахот не е облечен со фасцинации, туку дека тоа е подвиг во најтешка форма, дека условите се сурови за мирјаните (оние кои не се свештеници). Не ми беше гајле, бидејќи по секоја цена сакав да живеам како монахиња според правилата пропишани од манастирот. (Времето ќе покаже дека под Острог се најстроги).
Благословот да останам во ова големо светилиште го доживеав како дар од небото, бидејќи е голема среќа да се биде овде само еден ден. Четириесетте дена што ќе ги поминам под Острог се голема Божја милост и неопислива среќа за мене.
Пристигнување во ќелијата
Ја пречекува скромна соба - само кревет без душек, шпорет и ќебе над креветот. Тој е симбол на почетокот на приспособувањето кон подвижничкиот живот.
Конечно сум тука. Влегувам во големата манастирска капија и се упатувам кон Долниот манастир. Очекувам инспирација од Бога. Треба да соберам сили за нов живот, многу суров и полн со жртви, но мојата одлука да останам е неотповиклива. Почеток на март е. Под Острог е многу студено. Има малку верници.
На богослужбата се монаси, односно домаќините, во чие братство наскоро ќе станам член. Го молам Бога да ми даде сила да издржам и да ги надминам сите искушенија што ќе дојдат. Монасите не ми обрнуваат внимание, мислејќи дека јас сум еден од многуте поклоници што доаѓаат овде.
Го известувам старешината на манастирот, игуменот, човек со ретка духовна сила. Тој ми доделува ќелија во која ќе живеам за време на мојот престој под Острог. Мене ми е доделена работа која во монашкиот речник се нарекува послушание. Влегувам во мојата ќелија. Собата е доволна само за кревет и шпорет. Би било тешко да се вклопат маса и стол. Девојката задолжена за чистење и одржување на манастирските простории не е монах. Откако ми посака пријатен престој во манастирот, ме напушта.
Гледам во ќелијата. Колку скромна соба! На креветот нема душек. Само едно ќебе е обвиено над даските на кои ќе спијам. Така спијат монасите. Нема удобности. Да не зборуваме за теписи на подот и завесите. Мислите ми се збунети, но цврсто сум решена да издржам се.
Првиот оброк
Опишува строг оброк со ретка супа од боранија и маслиново масло, додека молитвите се кажуваат пред оброкот. Брзината и тишината за време на оброците симболизираат дисциплина и одрекување.
По вечерната служба, одам на вечера. Седум е и време е за еден од двата вкупно оброци. Ме седнуваат до моето место кај огромната мермерна трпезариска маса.
На него има чинии со розфрај, чинии со тенка супа од боранија на кои не гледам капка маснотија, но на масата има шише маслиново масло кое секој може да го користи како сака. Во корпите има бел и црн леб.
По супата добиваме зелени и црни маслинки, многу големи и вкусни, донесени од Хиландар. Кога не се пости, на трпезата има сирење, павлака, а понекогаш и парче пита. Овде се чувствува и недостигот на млеко.
Оброкот започнува со влегувањето на јеромонахот. Во длабока тишина, со наведнати глави, се слуша неговата кратка молитва која содржи благодарност кон Бога за оброкот. Во неговиот знак и со благослов, почнува со јадење.
Брзо се јаде. Нема гозба, бидејќи тоа би било стомачно оптоварување, што е голем грев за монасите. Оброкот трае околу петнаесет минути кога ѕвончето ќе го означи крајот на оброкот. За време на ручекот и вечерата, монахот почетник чита делови од Светото писмо, книги откриени од Бога и вдахновени од Светиот Дух.
Чувствувам скриени прашални погледи кон мене. Ме оценуваат. Дали ќе разговараат со мене? Тие главно молчат. Ниту тие не зборуваат многу меѓу себе. Малку кажуваат и кога се работи за договор за работа. Тие се недоверливи кон странци и лошо добронамерници. Молитвата и тишината се доблестите до кои се придржуваат.
Првите впечатоци од ноќта
Во ноќната тишина таа чувствува духовен мир и ѝ доаѓаат солзи без јасна причина. Монасите се посветени на молитвите, додека авторот ги запишува своите мисли и размислувања. Излегувам до капијата на манастирот. Денот истекува. Ја гледам неговата смиреност со ококорени очи. Се приближувам до оградата. Манастирот е на голема надморска височина. Дишам на врвот на моите бели дробови.
Доцна е да отидам во Горниот манастир да му се поклонам на Светителот. Треба да пешачите три километри за да стигнете до него. Пешачењето го отежнува големото искачување, но тоа не ги спречува верниците да го поминат растојанието, некои пеш, а некои на колена. Луѓето различно ја изразуваат својата почит.
Манастирот тоне во тишина. Се слушаат само неколку придушени гласови. Пред мене се лизгаат неколку монаси, молчеливи, зјапајќи и подготвувајќи се за долги ноќни молитви. И тогаш владее длабок мир. Сама сум со моите мисли. Ми се допаѓа оваа апостолска осаменост. Јас сум екстатична. Колку би сакала да ја внесам оваа хармонија и значење на нашите непостоечки околности во мојот свет.
Монасите се во ќелиите. Тие се молат. Како далечно ехо низ некој отворен прозорец, делови од молитвата допираат до мене. Исполнета сум со чувство од кое некоја благодат се шири низ моето тело. Во очите ми течат солзи, но не знам зошто. Се враќам во ќелијата. Со тетратка во скутот ги составив првите впечатоци. И јас почнувам да читам. Земам една од купот книги што ми дадоа да читам. Сакам да научам многу што ми беше ускратено, не по моја волја, во мојата младост и во текот на моето образование.
Утрински служби
Прилагодувањето на новиот животен ритам започнува во мугрите со камбаните на манастирот. Неочекуван гест - внесување душек, маса и стол - буди благодарност и свест за вредноста на малите нешта. Секое утро во пет часот, во зората, бијат манастирските камбани. Тоа е единственото нарушување на божествената тишина во ова светилиште. Време е за утринска богослужба. Ненавикната да лежам на даските, не можев да заспијам цела ноќ, но љубопитно ги забележувам првите знаци на утро во манастирот. Не знам дали моите домаќини погодија што ми се случи во текот на ноќта, но пријатно се изненадив кога видов дека ми донесоа душек, маса и стол. Многу сум им благодарна. Во целиот мој живот, никогаш не го ценев она што ми го внесуваат во ќелијата. Се насмеав во себе. Добив задача да се покорувам на една прекрасна калуѓерка, трпелива, љубезна. Научив многу од неа. Ќе и помогнам околу одржувањето на зелените површини во манастирот и со делењето на подароците кои секојдневно пристигнуваат. Некогаш припаѓала на стручен тим во голема белградска компанија. Ценета, почитувана, но одела во црква кога не треба. И еден ден, кога љубовта кон Бога преовладувала, бил упатена кај Острог. Тоа е нејзината животна приказна.
Никој не ме праша каква послушност сакам, а ако имаа, веднаш ќе се определев за пасење јагниња во големо стадо. Овците и јагнињата се расфрлани како бисери по околните ридови. Понекогаш налетувам на нив, па не знам која прва би ја погалила.
Кога станува збор за ова, треба да знаете дека монасите јадат месо само четири пати годишно, а многумина и тогаш не. Јагнето го добиваат на подарок од Богословијата во Цетиње за млади идни теолози. Монасите како мудри учители
Ги опишува како образовани, скромни и нежни, но и воздржани. Нивната филозофија „молчењето на знаењето“ поттикнува внатрешни промени.
И така секој ден со земјоделски алат на рамо одам на работа. Работам посветено. Чувствувам дека сè уште тајно ме набљудуваат, ме оценуваат и што ќе ми кажат подоцна. Се трудам да им се доближам.
Монасите работат и молчат. Никој не кажува збор, а ако навистина на нешто инсистираш ќе ти одговорат. Среќа е да се биде со нив. Тие се многу мудри. Ретко ќе наидете на необразован монах. Би сакала да запишам многу од она што го кажуваат, но не носам тетратка на мојата нова работа.
На висината каде што се наоѓа манастирот, сонцето понекогаш жестоко гори, а монасите работат во црни одежди. Сите калуѓерки имаат покриени глави. Сепак, никому не му паѓа на памет да се чувствува удобно на жештината или да бара чаша вода. Страдањето на секој начин е нивниот начин на живот, но страдањето без мрморење.
Да се биде со монасите е возвишен чин. Тие носат радост на душата и очите. Овие се љубители на победата на доброто над злото. Тие се познати по својата нежност и по тоа што секогаш се во право. Тие никогаш нема да ви се спротивстават, бидејќи покажувањето памет е гордост што е голем грев. Тие ви дозволуваат да дојдете до свои заклучоци, без било каков вид убедување или принуда. Тоа е само дел од убавината на нашата вера. Монасите велат дека се никој, ситни, неуки, грешници и дека живеат по милоста Божја.
Прекумерната скромност на оние паметни и образовани луѓе пред кои често се чувствував зачудено, што некој ќе рече „како од амеба да сум дојден“.
Приказната за калуѓерката
Животната приказна на една постара калуѓерка која остави успешна кариера за да му се посвети на Бога, ја нагласува моќта на верата и одлуката радикално да го промени својот живот.
Калуѓерката со која сум на послушание е една од најстарите. Поминавме многу часови без да зборуваме. Отпрвин ме збуни, но потоа сфатив дека само во тишина се свртуваме кон себе, а интимноста со себе бара долги часови во тишина.
Научив многу од неа. Во ретките часови кога не се молеше, се обидуваше да ми укаже дека злото е дел од нашата природа. Таа рече дека е лесно да се биде злобен, бидејќи не бара никаков напор или отпор и дека добро го претставува осамениот, тежок пат често погрешно разбран. Тоа е пат на кој се сопнува и е прифатен само од силните и свесните, бидејќи добрината, како и љубовта, бара огромна духовна сила, воздржаност и промисленост.
Таа можеше толку убаво да зборува за човечкото срце како место каде што мислите и емоциите се поврзуваат во една хармонична целина и се спојуваат во нешто многу поголемо, па тоа е вистинската и најдлабоката суштина на една личност. Таа никогаш не се насмевна, но нејзините очи се насмевнаа. Сите нејзини расположенија се рефлектираа во нив.
Велат посетите се показател за вредноста на еден манастир. Ако тоа е вистина, тогаш Острог е на прво место. Луѓето од целиот свет и од различни вери доаѓаат да му се поклонат на светецот. Не е редок случај да сретнете Турци, Арапи, Албанци, Католици од целиот свет.
Мотивите на посетите се различни. Некои застануваат за брзо да доживеат чудо (обично се враќаат од морето), некои за да погледнат во мистериозното, неразбирливото, донекаде да ја задоволат својата љубопитност, но многумина бараат засолниште за својата разнишана надеж или за да ја освежат својата душа. Овие се вистински приврзаници. Тие се молат за решение за нивните сомнежи или несреќа. Монахот кој беше на должност во близина на гробницата на Светиот ми кажа за необичното барање на група млади луѓе кои побараа благослов да можат да одат крадливо во Италија. Не можеле да го разберат одбивањето на свештеникот, бидејќи „не крадат во својата земја“. Покрај барањата за здравје и среќа, луѓето најчесто во овие кризни времиња се молат за работа, за повеќе пари. Острог е најбогатиот манастир на Балканот. Реката од луѓе кои доаѓаат да се поклонат на моштите на Светиот тече без запирање. Порано дневно доаѓаа до седумдесет автобуси од целата земја. Сите носат пари и подароци, но манастирот чува малку од нив за себе.
Познати се по тоа што живеат по најстроги правила, па речиси сите подароци ги подаруваат на други манастири, цркви, богословија во Цетиње, сиромашните во Република Српска, Бања Лука, Херцеговина. Видов многу бегалски семејства од Косово кои беа згрижени и испратени, бидејќи други веќе чекаа помош. Кога сме веќе кај нив, ми кажаа дека една третина од вкупните трошоци на Богословијата во Цетиње паѓа на товар на манастирот Острог. Сиромашните добиваат многу подароци: од ќебиња, постелнина, облека, обувки, до алишта и чорапи. Игуменот се труди секој да добие одредена сума пари за патување или други потреби. Нешто станува обичај, а тоа е ожалостените семејства чии деца, најчесто момчиња и девојчиња, гинат во сообраќајна несреќа, да ја донираат својата сосема нова гардероба на манастирот. Имав можност да видам фустани, јакни, палта на најпознатите светски дизајнери. Возрасната структура на монасите под Острог е прилично униформа. Младите монаси се претежно во Јован-Дол, скит кај Никшиќ, а монахињите се во манастирот Пиперим. Меѓу постарите под Острог, имаше само една млада жена која дипломирала на Економскиот факултет пред да се замонаши. Таа работи на манастирскиот компјутер.
Запознав две млади калуѓерки (интернист и кардиолог).
Воодушевувачки со едноставност. Тие засекогаш се вкрстија со световниот живот. Еднаш, прашањето дали се среќни ми испадна од памет. Во исто време дојде и одговорот „да не беше така, немаше да бидеме тука“. За прв пат видов светла насмевка на лицето на калуѓерката. Острог е збирно место на младите кои доаѓаат да се крстат во ова светилиште. Крштевањата се бесплатни и се прават на секои два часа кога во исто време полукружно се крштеваат до триесетина помлади. Мило ми е да го видам овој ритуал.
Проф. Билјана Лазаревиќ од Смедерево до нејзиното пензионирање предавала српско-хрватски јазик и литература. Таа се здоби со репутација и почит: шест награди на федерални натпревари, значително повеќе на државни натпревари. Поради природата на работата што ја работеше и духот на времето во кое живееше - таа го чуваше својот интерес подалеку од религијата, црквата, молитвата и манастирите.
Потоа се смени времето, се смени животот на проф. Лазаревиќ и - нашла верба. Но г-ѓа Лазаревиќ е од оние луѓе кои не лажат за ништо без видливи последици. Така, резултат на нејзината заложба е библиотеката за религијата, која е додадена во фондот на градската библиотека во Смедерево.
А во 2000 година, проф. Билјана Лазаревиќ реши да го „вкуси“ манастирскиот живот. Добила дозвола да помине 40 дена во манастирот, но не било кој. Таа беше во Острог - свето место кое секоја година е дестинација на илјадници аџии.
Стил/Нин