Исус без коса, Богородица со крилја: Што се крие во фреските?
Богородица со крилја, Свети Христофер со глава на куче, Исус без коса, неидентификувани летачки предмети на распнување - се дел од трагите од минатото што иконографите сè уште не можат со сигурност да ги објаснат
Една од најголемите мистерии што, за многу теоретичари на заговор, е сигурен доказ дека вонземјаните постојат, е фреска која со децении е предмет на дебата и контроверзии.
Фреската од 1350 година на која се прикажува Исус Христос распнат на крстот , при што луѓето стојат наоколу и ангелите летаат, а на самиот врв, во аглите, се два чудни предмети со човечки фигури. Додека многумина тврдат дека ова се всушност управувано вселенско летало, експертите истакнуваат дека станува збор за персонификација на сонцето и месечината.
Дополнителна мистична нота е фактот дека фигурите во летачките предмети се насликани на начин што е атипичен за времето кога биле направени.
Патем, тезата за вонземјаните во српските фрески прв пат се појави во 1967 година во Франција, во рускиот иселенички весник Спутник.
Директорот на Музејот на фрески на Народниот музеј во Србија, Бојан Поповиќ, за Спутник, посочува дека на фреската распетие во манастирот Дечани, големиот празник, клучен за христијанството, симболично е претставен преку персонификација.
„Распетието е тема што се јавува во секоја христијанска црква, секогаш прикажувајќи го истиот момент кој е клучен за христијанството. Оваа фреска го опишува моментот на смртта на Господ на драматичен и симболичен начин. Во тој момент, иако беше пладне, ноќта падна, и на овој начин сликарот сакаше да ги претстави и Месечината и Сонцето во исто време “.
Поповиќ објаснува дека тоа било направено на типичен начин наследен од антиката.
„Станува збор за персонификација, пред сè и најзначајно, за фигури кои седат во некои форми. Тоа се всушност сонцето и месечината, а не наводните вонземјани, посетители на вселената “.
Богородица со крилја
Манастирот
Суково во околината на Пирот е место на уште два мурали со необични мотиви кои
до сега не биле разјаснети.
Богородица е насликана на уникатен начин, со оглед на строгите правила во христијанската иконографија дека само архангелите и Свети Јован Крстител можат да бидат прикажани со крилја.
Соговорникот на Спутник смета дека оваа необјаснета мистерија е резултат на тенденцијата за живописот на самата слика, пред да биде теолошки оправдана.
„Манастирот Суково е голем манастир кој има огромна програма и иконографски теми што се воведени само во поствизантиската уметност, како што е целосно илустрираната молитва Господова. Тогаш, во ова размислување, Богородица може да има крилја “.
Свети Христофер со глава на куче
Осврнувајќи се на цртежот на Свети Кристофер, кој има кучешка глава наместо човечка глава, Поповиќ посочува дека светецот всушност е симбол.
„Свети Христофер им припаѓа на оние маченици кои се претставуваат себеси, не само сведокот на Христос. Во повеќето цркви од тоа време, Кристофер е насликан како и сите други светци, и зошто има глава на куче во манастирот Суково е потешко да се објасни “.
Поповиќ, сепак, забележува дека кога ќе ги разгледаме светците, на пример Коптската црква, ќе видиме дека тие не се единствени, но дека има неколку светци кои се слично насликани.
„Се потпира на античките верувања кои продолжија сè до времето на Марко Поло. Книгите ги опишуваат навидум народи што постоеле на Земјата, народи чии членови биле како киклопи, со едно око, или народи чиишто луѓе биле без глава, итн. Еден од опишаните народи е нација која има кучешка наместо човечка глава. Тоа е една од опциите “.
Поповиќ објаснува дека периодот во кој се создал живописот бил повеќе од полза на живост отколку на сложена теологија. Со сликање на главата на кучето, беше испратена порака дека Христофор припаѓа на посебен човечки вид “, вели Поповиќ.
ЗОШТО ИСУС НЕМА КОСА
Фреската на која нема коса Исус Христос, која се наоѓа во црквата Свети Петар и Павле на Стара Планина, е добар пример за тоа колку лесно се формира фама околу нешто објаснето, смета Поповиќ. Тој наведува дека Христос младоженецот е насликан речиси без влакна на косата и има многу високо чело.
„Во некои други претстави за раѓањето на Христос, тој беше прикажан како бебе или дете со екстремно високо чело и со малку коса, само за да потенцира дека тој не бил обичен човек. Тоа е иконографски речник за симболи “.