Од малезискиот Боинг до „Ѕвездената прашина“: Ова се најмистериозните исчезнувања на авиони

фото:printscreen

Од малезискиот Боинг, кој исчезна над Индискиот Океан, до британскиот „Ѕвездена прашина“ кој испрати мистериозен збор до контролорите на летот и исчезна цели 50 години... Ова се приказни за исчезнувања на авионите, од кои некои не се пронајдени до ден-денес.

Современите радарски системи постојано го следат воздушниот простор и автоматски ги собираат главните параметри на движењето на авионите. Оваа глобална мрежа ја покрива речиси целата површина на земјината топка, но и денес има „слепи точки“, како што се делови од океанот, каде што леталото може накратко да исчезне од сите радари на Земјата. Ова трае неколку минути, за време на кои, како по правило, ништо страшно не се случува - и авионот продолжува да лета по курс договорен со контролорите и наскоро контактира со следната контролна кула. Сепак, дури и во такви „слепи точки“, вселенските летала се видливи за илјадници сателити кои орбитираат околу Земјата. Веројатноста дека авионот ќе исчезне без трага во 21 век е многу мала.

Сепак, вакви инциденти продолжуваат да се случуваат. Пред само неколку години, малезиски авион на релација Куала Лумпур-Пекинг одеднаш престана да се појавува на копнените радари, а потоа „исчезна“.

„STENDEC“: шифрирана порака од исчезнатиот авион „Ѕвездена прашина“ која никој не можеше да ја дешифрира

Во август 1947 година, турбопропичен авион Ауро Ланкастер наречен Star Dust („Ѕвезден прав“) полета од Буенос Аирес со шест патници и се упати кон Сантијаго, Чиле. На капетанското столче седеше воениот пилот Реџиналд Кук, кој учествуваше во Втората светска војна и беше горд носител на почесни награди. Со него во пилотската кабина беа и двајца не помалку искусни асистенти. За толку сигурен тим, рутата не беше особено тешка: сè што требаше да направат е да се искачат до саканата висина, да прелетаат над планинскиот венец Андите и да слетаат во главниот град на Чиле.

Кога авионот преминал на половина пат, радио операторот му потврдил на диспечерот дека летот се одвива нормално и дека тој ќе пристигне во Сантијаго според планот - во 17:45 часот. Но, неколку секунди подоцна, од авионот пристигна уште една порака, напишана со морзеова шифра: „STENDEC“.

Диспечерот се намуртил - никогаш порано не слушнал таков акроним. Претпоставувајќи дека радио операторот направил грешка, тој побарал да се повтори преносот.

Повторно стигна пораката „STENDEC“.

Star Dust престанал да комуницира со контролната кула и никогаш не слета на чилеанскиот аеродром.

Потрагата, на која и се придружија армиите на Чиле и Аргентина, започна следниот ден. Тие ја истражуваа планинската област над која исчезна „Ѕвездениот прав“ и од земја и од воздух. Немаше трага од исчезнатиот авион. Без фрагменти од трупот, без лични предмети на патници или членови на екипажот.

Се појавија бројни теории на заговор, од тајна владина операција во чија зона случајно се наоѓаше Ѕвездена прашина, до вонземјани. Најмногу од сè, теоретичарите на заговор беа окупирани со прашањето: што значи мистериозниот збор „STENDEC“ што екипажот го испрати непосредно пред неговото исчезнување?

Сите луди теории на заговор беа побиени 50 години подоцна, кога алпинистите пронајдоа делови од мотор и пропелер на Ролс-Ројс на еден од планинските врвови на Андите. Експертите успеаја да го идентификуваат потонатиот брод како дел од исчезнатиот вселенски брод „Ѕвезден прав“. Сепак, се уште има неодговорени прашања за оваа авионска несреќа. Која е причината за трагедијата - технички дефект или грешка на пилотот? И што е најважно, што сакаше да каже радио операторот повторувајќи го зборот „СТЕНДЕЦ“?

Има многу толкувања, а една хипотеза е дека STENDEC е акроним (Starting En-Route Descent or Severe Turbulence Encountered Now Descending Emergency Crash- landing), додека други сугерираат дека операторот погрешно ги слушнал или погрешно ги протолкувал и така погрешно го напишал кодот бидејќи STENDEC анаграм на DESCENT (слегување).

извор;nationalgeographic.rs