Што знаеме за најскапиот воен брод што пристигна во близина на Израел - USS Gerald R. Ford!?

Најскапиот и најнапреден воен брод од тринаесет милијарди долари во водите на Блискиот Исток. Што носи и колку ги менува правилата на игра во најкомплицираниот и најстар меѓународен конфликт?

Конфликтот меѓу Израел и милитантната група Хамас ги отвори старите рани на Блискиот Исток. Решението на палестинското прашање, односите во потесниот регион, Египет, Либан, Сирија, Јордан, но и пошироко - Саудиска Арабија, Иран, Турција сега повторно создаваат неизвесност.

Колку е запалив фитилот што гори покажува најавата на секретарот за одбрана на Соединетите Американски Држави, Лојд Остин, за приближување на носачот на авиони USS Gerald R. Ford до Израел. И не само тој, туку и крстосувачи и четири разурнувачи со наведувани проектили.

USS Gerald R. Ford е еден од најнапредните и најскапите парчиња воен хардвер што некогаш бил изграден. По години развој и одложувања, на 18 јуни 2021 година, го заврши својот прв тест за удар на околу 160 километри од Заливот на Флорида за да ја тестира неговата способност да издржи борбени услови. Морнарицата ги спроведува овие тестови користејќи експлозиви за да утврди дали можат да продолжат да ги исполнуваат тешките мисии во сите услови.

Изградбата чинеше некаде околу 13,3 милијарди долари, а многумина тврдат дека парите веројатно би можеле подобро да се потрошат, а не мислиме само на пацифистите.

Најновиот и најнапредниот носач на авиони на американската морнарица е дизајниран и изграден да го замени застарениот Enterprise (CVN 78 е официјална замена за 51-годишниот CVN-65) и класата суперносачи Нимиц. Првиот во својата класа го добил името по Џералд Р. Форд, 38-миот претседател на Соединетите држави кој служел во морнарицата за време на Втората светска војна и видел борба на лесниот носач на авиони УСС Монтереј во Пацификот.

Што го прави овој брод речиси незапирлива ударна сила?

Брзина? Според официјално објавените статистики, Ford е способен да достигне максимална брзина од околу 30 јазли (56 километри на час).

За да го ставиме во перспектива, некои од најбрзите воени бродови кои моментално се во служба, како што се уништувачите, би морале да ги загреат своите мотори до максимум за да го направат тоа на море. Бродовите кои можеби ни се попознати, како што се морските глисери, обично патуваат со 20 јазли (иако повеќето достигнуваат 30 јазли при максимална брзина).

И сето ова можеби нема да биде толку фасцинантно ако не ја споменеме тежината. Со полн товар од 100.000 тони. Како нешто толку огромно плови на прво место, а камоли да развива таква брзина, би било легитимно прашање, не само за лаик. Долг е 333 метри, ширината на трупот е 41 метар, палубата за летање е 78 метри, а висината е иста. Така се распределуваат тие тони. Дури и најголемите воени бродови на денешницата се џуџести од овој неман.

Само еден бронзен пропелер, широк 6,6 метри, тежи неверојатни 30 тони. За таа инсталација беа потребни десет месеци макотрпна работа.

Во споредба со класата Нимиц, секој брод од класата Џералд Форд ќе заштеди повеќе од 4 милијарди долари во вкупните трошоци во текот на својот 50-годишен работен век, според официјални лица од морнарицата. И ќе има речиси 700 членови на екипажот помалку. Тоа е првиот носач на авиони што е изграден целосно со електрична енергија, елиминирајќи ја потребата од линии за сервисирање на пареа, намалувајќи ги трошоците за одржување и зголемувајќи ја контролата на корозија.

Бродот и неговата класа се опремени со два напредни нуклеарни реактори Bechtel A1B, таканаречениот систем за лансирање на електромагнетни авиони (EMALS), напредни лифтови за оружје, напредна опрема за апсење (AAG) и радар со двоен опсег (DBR). Треба да се напомене дека техничките проблеми со новата опрема значително го одложија пуштањето во употреба на бродот.

Бродот е моќен дури и без авион на бродот (има фрлачи земја-воздух RIM-162, фрлач на проектили земја-воздух RIM-116, Phalanx Close-in Weapon System (CIVS) со автоматизирани топови од 20 мм и машина од 12,7 мм пиштоли Фалангата е способна автономно да детектира, таргетира и уништува широк опсег на воздушни закани, од дојдовни проектили, до авиони, до беспилотни летала.

Тој е дизајниран со цел да го елиминира хоризонталното движење во внатрешноста на бродот. Напредните лифтови за оружје се дизајнирани и за транспорт на оружје од складиште до одредени области за ракување со оружје во рамките на бродот. Newport Ship Building го постигна ова користејќи тродимензионален модел на производ со целосен обем. Операциите на бродот предвидуваат употреба на подобрена технологија за проширена реалност, така што екипажот има подобар увид во системите на бродот.

Не е сè технологија, нешто мораше да се направи со рака и пешки. Околу 170 сликари примениле 757 илјади тони. Тоа е внатрешноста на Белата куќа помножена со 350. Не било каква боја, туку облога со нова формула која може да се регенерира сама, а исто така е способна да издржи топлина и УВ зрачење.

Персоналот брои 4.500 членови на екипажот (максимумот е пет илјади). За нив има продавници, дури и кафуле Старбакс, со нешто пониски цени од вообичаеното. 

Бродот има и стоматолошка ординација, места за верски церемонии (до 40 различни верски служби неделно додека превозникот е на море. Секоја услуга е прилагодена на специфичните традиции на различните религии на бродот). 

Катапултот на кабината на летот без погон на пареа. Наместо тоа, стапува во игра електромагнетниот систем за лансирање на авиони (EMALS). Оваа иновативна технологија ја елиминира потребата за генерирање и складирање на пареа, ослободувајќи значителен простор под палубата.

Тоа исто така значи дека USS Gerald R. Ford може да лансира 25% повеќе авиони дневно од класата Нимиц и со 25% помалку членови на екипажот.

Нема импровизација на ова технолошко чудо. И ништо не е случајно. Дури ни лого. Тоа е почит на времето на Форд во извидниците за време на неговиот адолесцентен период. Моралниот компас е упатување на неговото наследство на чесност и интегритет. Триесет и осумте ѕвезди го симболизираат фактот дека тој бил 38-ми американски претседател. Универзитетот во Мичиген на кој присуствувал е претставен преку азурно сина и жолта, а застапени се и сино-белите бои на Универзитетот Јеил, кој бил дел од неговото подоцнежно образование.

Фото: EPA-EFE/Terje Pedersen NORWAY OUT