Сликата која ја паметиме сите, но ... еве зошто служеа шарените линии и тонот за време на прекин на програма

Постарите сигурно се сеќаваат, а помладите веројатно можат да се сетат на вакви ситуации: гледате телевизија и, наеднаш, програмата престанува, на екранот обично се појавуваат шарени линии, обично придружени со тон на зуење „кој ги пробива ушите“. Тогаш сите нè нервираше тоа што не можевме да гледаме телевизија, но - за што беше оваа слика?

Како прво, шарените форми во кругот, квадратите, правоаголниците и пругите што се појавуваа одвреме-навреме со еднообразно звучење на телевизорите, всушност имаат име! Тие се нарекуваат тест картички или тест шаблони.

Оваа сцена најчесто се емитуваше кога предавателот беше активен, но не емитуваше. Значи, во времето кога телевизијата имаше „работно време“, т.е. не ја емитуваше програмата 24 часа. Тест-картичките се свиреа на почетокот и на крајот на секое емитување, а шаблоните беа главно придружени со униформен тон, иако некои станици користеа и радио сигнал или некоја инструментална музика.

Тест-картичките се всушност стари колку и телевизијата. Прво се користеа вистински физички картички за насочување на камерата, а подоцна веќе снимен материјал.

Тоа е чисто техничка работа. Главната цел на оваа прилично иритирачка сцена беше калибрација на сигналот, т.е. поставете ги камерите и приемниците да ја прикажуваат сликата правилно. Картичките им овозможија на сите, и на гледачите и на ТВ-станиците, да ја прилагодат својата опрема за да добијат оптимален квалитет на сликата.

Затоа, ништо на тест-картичките не беше случајно таму. Колото се користеше за прилагодување на линеарноста во времето кога катодните цевки се користеа во телевизорите. Додека ресиверите беа црно-бели, се користеа обрасци со нијанси на бело и црно, а со телевизор во боја доаѓаше сет на шари, т.н. „SMPTE ленти“ во различни бои. Моделот на бои секогаш беше ист, од лево кон десно - бела, жолта, цијан (зеленикаво сина), зелена, магента (црвено-виолетова), црвена и сина. Покрај овие бои, тест-картичките содржеле и различни нијанси на црна боја, што овозможило што подобро да се прилагодат осветленоста и контрастот на екраните.

Најпознатата тест мапа е направена во 1966 година од компанијата Philips. Содржината и формата на шаблонот ги дизајнираше инженерот Фин Хендл со помош на неговиот колега Ерик Хелмер Нилсен. Шаблонот се вика „Philips PM5544“ и се користеше во Велика Британија, Канада, САД, Филипини, Мјанмар, Јужна Кореја, Тајван, Јапонија, Австралија, Шпанија и ние добро се сеќаваме на него.

Некогаш вообичаена глетка, тест картичките сега ретко се гледаат надвор од телевизиските студија, постпродукциските и дистрибутивните објекти. Тие веќе немаат за цел да им помагаат на гледачите да ги калибрираат своите телевизори, првенствено затоа што модерните телевизори речиси не бараат штимање, а за тоа придонесе и дигиталниот сигнал.

Исто така, повеќето телевизии сега емитуваат без престан 24/7, па нема симболичен „почеток и крај“ на секој работен ден.



Фото: ВИКИПЕДИЈА / ДРЕЈНАГЕЛ

Видео: Youtube